top of page
Zoeken

Zondagnamiddag 11 juni: ondanks de verzengende hitte toonden vijftig sympathisanten hun bezorgdheid voor de open ruimte op de Keer. Die wordt bedreigd door de plannen van de Vlaamse regering om hier 200 hectare in te palmen voor een nieuwe industriezone. Onaanvaardbaar, vinden de aanwezigen, zeker in tijden van klimaatcrisis waarin elke morzel open ruimte goud waard is. Ook de Grootouders voor het Klimaat waren opnieuw van de partij.

Vijftig moedigen trotseerden de hitte en toonden hun bezorgdheid voor de bedreigde open ruimte op de Keer in Wommelgem-Oelegem. (foto's E. Van Tulden)



Red de Keer voert al bijna twintig jaar actie. Vorig jaar lanceerde ons comité een wandelroute van 7 km met QR-codes die uitleg geven over de waardevolle elementen in dit mooie en rustige landbouwgebied. En afgelopen weekend volgde de inhuldiging van twee nieuwe elementen in die wandeling: enerzijds een gloednieuwe bloemenwandeling waarbij de wandelaars via de QR-codes geholpen worden om enkele bijzondere bloemen te ontdekken, en anderzijds: een nieuwe zelfgemaakte rustbank met een eigen verhaal.


Nick Hannes, woordvoerder van Red de Keer: “Blij dat wel vijftig mensen ondanks de hitte met hun aanwezigheid tonen dat de open ruimte op de Keer behouden moet blijven.”


Het initiatief voor de rustbank halverwege de wandeling is te danken aan een fijne samenwerking tussen Red de Keer, Humanistisch Verbond Schijnvallei, HouTHart (Sociaal - Duurzaam – Houtwerk met hergebruik), MeeAnders (Ranstse burgerinitiatieven en verenigingen maken samen de leefomgeving aangenamer, biodiverser en gezonder), Lo Petillante (Ontmoetingscentrum) en OERBloemen (burgerinitiatief voor meer bloemen in Ranst).


De "plechtige onthulling" van de rustbank


Niemand was beter geplaatst dan dokter Dirk Avonts, ambassadeur van de Grootouders voor het Klimaat en auteur van het kersverse boek “Natuur op Doktersvoorschrift” , om tijdens deze dubbele inhuldiging de sympathisanten toe te spreken. Zijn boek staat boordevol wetenschappelijke bewijzen van de medische waarde van groen, natuur en biodiversiteit in onze leefomgeving.

Dokter Dirk Avonts, ambassadeur Grootouders voor het Klimaat: “Het is bewezen dat de aanwezigheid van genoeg natuur en biodiversiteit in onze omgeving, een sterke genezende kracht hebben.”


Een citaat uit zijn toespraak:

“Natuur is meer dan decor. Het doet het stressniveau en depressies dalen, méér dan medicatie doet. Deze bank nodigt uit om te gaan zitten en … niets te doen. Je hersenen even een time-out te gunnen. Tegelijkertijd zegt deze bank: Dit landschap moet zo blijven. Je zet geen rustbank in een industriegebied.”

Muzikant Carl Boeckx bracht tot slot enkele toepasselijke nummers, en de aanwezigen zongen enthousiast mee. (foto Red de Keer)

 
 
 

Uitnodiging: zondag 11 juni – 14u - inhuldiging rustbank & bloemenwandeling

  • Hapje, drankje, en toespraak door dokter Dirk Avonts

  • Daarna met wie wil: (een deel van) de wandeling “inwijden”, op zoek naar onze bloemenrijkdom! Dirk Avonts is ambassadeur van de Grootouders voor het Klimaat, dus perfect op zijn plaats bij Red de Keer. Ons belangrijkste argument tegen 200 ha nieuwe industrie is immers het klimaat: het behoud van de open ruimte is de beste klimaat-maatregel die men zich kan voorstellen. Dirk schreef met twee andere auteurs dit jaar “Natuur op Doktersvoorschrift”, over de wetenschappelijke bewijzen van het geneeskundig nut van natuur, bomen, planten, bloemen… Meer over Dirk Avonts vind je HIER.

Waarom zou jij naar onze inhuldiging komen? Velen van jullie kennen onze wandeling met QR-posten al. Misschien was je zelfs aanwezig bij de inhuldiging in maart vorig jaar. => We nodigen jullie nu opnieuw uit, voor de inwijding van een driedubbele verrijking:


1. Een heel speciale rustbank

Ongeveer in het midden van de wandeling staat er vanaf nu een heel speciale houten rustbank, in de buurt van Keerbaan 8 (= doodlopende zijstraat van de Keerbaan zelf). Dit initiatief is te danken aan een fijne samenwerking tussen Red de Keer, Humanistisch Verbond Schijnvallei, HouTHart (Sociaal - Duurzaam – Houtwerk met hergebruik), MeeAnders (Ranstse burgerinitiatieven en verenigingen maken samen de leefomgeving aangenamer, biodiverser en gezonder), Lo Petillante (Ontmoetingscentrum) en OERBloemen (burgerinitiatief voor meer bloemen in Ranst). (foto: De lijm droogt. Binnenkort wordt de bank halverwege de wandeling in de grond bevestigd)


Rond de splinternieuwe bank komen we op 11 juni om 14u samen om ze plechtig in te huldigen, met een hapje en een drankje en luisterend naar de wijze woorden van Dirk Avonts, altijd goed voor een hart onder onze riem!




2. Toekomstig bloemenveld voor de bijen Vlakbij die bank tonen we nu al de plaats waar we later dit jaar een bloemenveld voorbereiden door bloembollen in de grond te planten. Bloemen zijn goed voor bijen en andere insecten, en dus ook voor de vogels en voor de biodiversiteit in het algemeen. In de toekomst kunnen hier nog een bijenhotel en vlinderkasten bijkomen.


3. Ontdek de bloemen op de Keer De bestaande 11 QR-posten geven uitleg over de oude en de recentere geschiedenis en het waardevolle erfgoed op de Keer.

Maar wij willen aan iedereen ook de schoonheid van de wilde bloemen in onze bermen tonen: wat een rijkdom! Elk seizoen bloeien andere bloemen. Daarom splitsten we de info over de bloemen in “vroege lente”, “latere lente” en “zomer”. Met telkens een foto en wat uitleg over een aantal interessante bloemen. Die info kan je vooraf downloaden en printen om tijdens de wandeling te bekijken, ofwel krijg je alles te zien op je gsm dankzij drie nieuwe QR-posten.



Brief aan alle Vlaamse parlementsleden uit onze provincie: het koekoeksei van de regering


Wij stuurden aan alle Vlaamse parlementsleden uit onze provincie een lange brief met uitleg over de tegenstrijdige verhouding tussen het ENA-plan voor 200 ha industrie op de Keer en het complex project De Nieuwe Rand. Dat laatste omvat alle toekomstige infrastructuurplannen ten oosten van Antwerpen inzake mobiliteit, klimaat en leefbaarheid.



Onze brief begint als volgt: “De Nieuwe Rand en het Vlaams koekoeksei: 200 ha nieuwe industrie in Wommelgem-Ranst - Weet het Vlaams parlement voldoende wat hier gaande is?”


Een citaat: “Red de Keer kan zich achter veel doelstellingen van De Nieuwe Rand scharen: leefbaarheid, betere mobiliteit en modal shift, meer natte natuur en andere klimaatmaatregelen, … Maar dat leidt ons tot de volgende conclusie: in plaats van de Keer te betonneren als industriezone, is het behoud ervan als grote open ruimte met een groot deel natte natuur dé klimaatmaatregel bij uitstek. In die visie is de Keer als open ruimte dus perfect op zijn plaats bínnen De Nieuwe Rand, die immers volgens de plannen hard op zoek moet naar veel nieuwe natuur ter compensatie voor alle geplande nieuwe infrastructuur ten oosten van Antwerpen, in deze zo volgebouwde regio vol oprukkende verstedelijking. De open ruimte op de Keer hoort dus 100% thuis in De Nieuwe Rand!

U vindt de volledige brief hier:

Erg aan te raden lectuur, zeker ook omdat er veel uitleg in staat over De Nieuwe Rand, een gigantisch infrastructuurproject dat voor onze hele regio erg bepalend zal zijn de komende decennia.




 
 
 

Er is de laatste tijd veel gebeurd. Op onze lange brief aan minister Demir kregen we eindelijk een antwoord. De regering schakelde een versnelling hoger. De eerste resultaten van het wetenschappelijk onderzoekswerk zijn alarmerend. Maar de schepencolleges van Wommelgem en Ranst reageren daarop met een negatief advies. En... de Keer viert nieuwjaar en bundelt de krachten!


Het antwoord van minister Demir: eindelijk!


Na een vraag door Staf Aerts in het Vlaamse parlement waarom Red de Keer geen antwoord kreeg op de vele vragen in onze brief, en na zelf tweemaal te hebben aangedrongen, kregen we eindelijk een mail van het kabinet van onze minister van Omgeving. Dit na bijna een vol jaar wachten, van februari tot december.


U vindt de volledige tekst hieronder:

We krijgen daarin het deksel op de neus: ja open ruimte is belangrijk voor het klimaat, maar ook voor andere bestemmingen, en als regering blijven wij wat de Keer betreft bij onze keuze, namelijk industrie.


Nieuwe beslissingen van de regering

Deze beslissing bevat enkele stappen verder in het dossier. Enkele ziet u ook op het nieuwe “bijgesteld plan” hieronder, dat de nieuwe industriezone (in het geel) situeert in een bredere omgeving. U ziet een mogelijke tweede spoorontsluiting voor de haven, een openbaarvervoersas langs E313-E34, een fietssnelweg, een nieuwe verbinding van de snelweg E34 richting Hasselt …

Vooral de volgende zin in de tekst is verontrustend: “De Lage Keer blijft weerhouden als een regionaal bedrijventerrein binnen het ENA op de langere termijn, waarbij tegelijk en op korte termijn de mogelijkheden tot clustering en fasering met de andere bedrijventerreinen en functies in dit gebied sterker in beeld zullen worden gebracht. Ook wordt nagegaan welke bewarende maatregelen kunnen worden ingesteld om toekomstige ontwikkeling te bespoedigen.” (onze cursivering). Dit klinkt alsof men bepaalde maatregelen wil uitvoeren om voldongen feiten te creëren.


VLAIO-onderzoek


Het Vlaams "Agentschap Innoveren & Ondernemen" liet voor de regering een aantal economische studies uitvoeren. Vier verschillende scenario’s werden naar voor geschoven, met telkens een verschillende invulling van “onze” industriezone. Welke activiteiten zijn economisch nuttig en gewenst, welke zijn de gevolgen voor de werkgelegenheid, de mobiliteit, het draagvlak… De verschillende opties gaan van containeroverslag, chemische industrie, zelfs Seveso-bedrijven, tot recyclage-industrie of een combinatie van dit alles. Zelfs als we niet worden onteigend, is dit de doodsteek voor de leefbaarheid van de Keer.


Maar wij van Red de Keer weigeren ons neer te leggen en blijven ijveren om dit ENA-plan definitief te begraven. Wij willen een betonstop op de Keer. Het is onverantwoord om in tijden van klimaatopwarming zo’n grote oppervlakte open ruimte op te offeren voor het profijt van enkele grote bedrijven en de Antwerpse haven. Leefbaarheid mag niet het slachtoffer worden van blinde economisch expansie.


Steun van onze gemeentebesturen


En we voelen ons gesteund door de gemeentebesturen van Wommelgem en Ranst. De twee colleges hebben in hun advies over bovenstaande VLAIO-simulaties duidelijk gemaakt dat ze het dorpskarakter willen behouden en dat ze tegen de komst van deze ENA-zone zijn.

Maar het is uiteindelijk de Vlaamse overheid die hierover beslist, in het bijzonder de bevoegde ministers Jan Jambon (Vlaams minister-president), Zuhal Demir (Omgeving), Lydia Peeters (Mobiliteit) en Jo Brouns (Economie). Ze worden daarin vooruit gestuwd door de immer uitbreidende Antwerpse haven, die de dorpen langs het Albertkanaal in beslag neemt.


De vraag rijst hoe sterk de politieke strijd tégen of vóór het ENA op de Keer binnen de betrokken partijen lokaal en nationaal gevoerd wordt. Heeft het lokale "neen" enige kracht op het Vlaamse beslissingsniveau? En hoe zwaar weegt het lokale draagvlak in het vooruitzicht van de verkiezingen van 2024?


Red de Keer viert nieuwjaar 2023


De Keer is een grote open ruimte, de huizen staan soms ver van elkaar en er is niet zo veel gelegenheid om elkaar te ontmoeten. Daarom kwamen we met wel 75 bewoners op zaterdagavond 7/1 samen om nieuwjaar te vieren en elkaar een hart onder de riem te steken. De Keer LEEFT! De Keer wordt geen tweede Doel en daar zullen wij voor zorgen!


 
 
 

© 2021 by Red de Keer 

bottom of page